Nieważne jakiego samochodu szukasz, bo... U nas go znajdziesz!

Dariusz Korzeniowski · 1.05.2020 · 0 komentarzy · 170 wyświetleń

Jak zmienić oponę?

Kiedy ludzie mówią o wymianie opon, zwykle mają na myśli zmianę kół. Tak więc sezonowa zmiana opon letnich na zimowe lub zimowych na letnie. Jeśli sam wymienisz  zamiast iść do warsztatu, możesz zaoszczędzić sporo pieniędzy na przestrzeni lat. Ok - musisz trochę zainwestować, zanim zrobisz to sam: w podnośnik do wózka i klucz dynamometryczny. Ale inwestycja naprawdę się opłaca następującymi zmianami.

Instrukcja- Prawidłowej procedury wymiany opon

1. Zaciągnij hamulec ręczny lub elektryczny hamulec postojowy

2. Poluzuj śruby kół

3. Podnieś wózek (upewnij się, że koło swobodnie zwisa na amortyzatorze)

4. Odkręć całkowicie śruby

5. Zdejmij koło

6. Załóż nowy z odpowiednią oponą na dany sezon

7. Włóż śruby i lekko dokręć

8. Lekko opuścić wózek, aby koło zablokowało się

9. Dokręcić koło kluczem dynamometrycznym 

10. Sprawdź ciśnienie powietrza i uzupełnij w razie potrzeby

Usunięte opony należy oznaczyć kredą uniwersalną lub kredką (np. „VL” dla lewego przedniego), aby można je było później ustawić z powrotem we właściwej pozycji. Przed przechowywaniem zaleca się ich wizualną kontrolę.

Wskazówka: ponieważ opony na osi napędowej zwykle zużywają się nieco szybciej, wskazana jest zmiana osi co 10 000 do 15 000 kilometrów, tj. Opony od przodu z prawej do tyłu z prawej, z przodu z lewej do tyłu z lewej i odwrotnie.

Bezpieczeństwo przy wymianie opon

Dajcie wystarczająco dużo czasu na montaż - gorączkowe zagrożenie. Użyj stabilnego podnośnika, zabezpiecz wózek przed stoczeniem się. Zapoznaj się z informacjami w dzienniku zmian, tutaj znajdziesz również moment obrotowy wymagany do dokręcenia kół. Większość modeli ma około 120 Nm. Jeśli zmieniasz felgi stalowe na aluminiowe, musisz zwrócić uwagę na długość śrub kół. Często są dłuższe na felgach aluminiowych, jeśli zastosowane zostaną tutaj śruby felgi stalowej, śruby kół mają tylko kilka gwintów w piaście koła, mogą się rozerwać podczas jazdy. Po zmianie weź dłuższą jazdę próbną, która również prowadzi wzdłuż wiejskiej drogi. W przypadku wibracji w kierownicy lub podczas hamowania nie można uniknąć wizyty w warsztacie. Jest to często spowodowane spadkiem ciężaru wagi, ale wibracje mogą mieć także inne przyczyny. Koła należy sprawdzić na wyważarce.

Ważne: po 50 kilometrach sprawdź dokręcenie śrub koła za pomocą klucza dynamometrycznego.

Kiedy powinieneś iść do warsztatu, aby wymienić opony?

Istnieją bardzo dobre powody, aby zmienić oponę w warsztacie. Byłoby możliwość przechowywania tutaj opon. Możesz to zrobić niezależnie od montażu, ale w wielu warsztatach magazynowanie kosztuje mniej, jeśli wprowadzisz również zmiany. Ponadto warsztaty zwalniają cię z pracy związanej z przechowywaniem. Kontrola wzrokowa pod kątem uszkodzeń, czyszczenia opon i, w razie potrzeby, wyważania kół to inne usługi, które przejmuje warsztat. W większości przypadków usługi te nie są jednak bezpłatne.

Innym powodem zmiany opon w warsztacie jest sprawdzenie systemu kontroli ciśnienia w oponach (TPMS).

Jeśli zainstalowany jest bezpośredni TPMS, opony powinien wymieniać tylko profesjonalista. Sprawdza czujniki w oponach, które przesyłają dane do centralnej jednostki sterującej za pośrednictwem systemu radiowego. Ci, którzy prowadzą samochód z pośrednim TPMS, nie mają tych zmartwień - w kołach nie ma czujników, które należy sprawdzić.
Po demontażu: przechowywać opony
Jeśli przechowujesz opony samodzielnie, powinieneś je odpowiednio wyczyścić i zbadać pod kątem uszkodzeń. Resztę profilu można również dokładnie sprawdzić. Jeśli głębokość bieżnika jest zbyt niska (opony letnie co najmniej 3 mm, opony zimowe co najmniej 4 mm) lub uszkodzenie, nie warto przechowywać opon - można je zutylizować bezpośrednio. Całe  należy układać jeden na drugim, opony bez felg stojące w suchym, chronionym przed światłem pomieszczeniu. 

Właściwy czas na zmianę

Eksperci doradzają, aby podczas wymiany opon stosować się do praktycznej zasady „od O do O” - to znaczy od października do opon zimowych i ponownie przejść z opon wielkanocnych na letnie. Jeśli zorientujesz się w tym kierunku, zwykle nie pomylisz się. W Wielkanocy mroźne temperatury zwykle żegnają się, aw październiku znów robi się zimno. Dokładne temperatury i warunki pogodowe różnią się w zależności od regionu. Producenci zalecają zmianę opon letnich na zimowe, gdy temperatura spadnie poniżej siedmiu stopni Celsjusza. Nawiasem mówiąc, przepisy ruchu drogowego nie wprowadzają żadnych przepisów w odpowiednim czasie na wymianę opon. W § 2 ust. stwierdza się jedynie, że samochód może być prowadzony z oponami zimowymi tylko w zimowych warunkach drogowych (czarny lód, śliski śnieg, błoto, lód lub mróz). Jeśli w warsztacie wymieniasz opony, dobrym pomysłem jest wczesne zajęcie się nimi, ponieważ w sezonie wymiany kół istnieją ograniczenia czasowe i wąskie gardła w materiałach. 

Mówiąc wprost: możesz umówić się na zmianę opon z wystarczającym czasem realizacji, a jeśli chcesz kupić nowe opony, być może będziesz musiał na nie poczekać.

Wskazówka: Wyślij nowe opony do warsztatu

Wciągnięcie nowych opon na felgi należy do specjalisty. Następnie równoważy oponę.

Nawet jeśli zestaw nowych opon musi być zamontowany na felgach, nie można uniknąć wizyty w warsztacie. Czy to dlatego, że stara opona ma za mały bieżnik lub jest za stara. W obu przypadkach konieczna jest wymiana. Można go kupić bezpośrednio w warsztacie lub w handlu akcesoriami. Jeśli kupisz oponę przez Internet, możesz ją również wysłać bezpośrednio do warsztatu, który ma ją zmontować. Jednak warsztaty często pobierają niższe ceny za prace montażowe, jeśli sprzedały również oponę i / lub felgę. Koszt montażu nowej opony na feldze, wyważenie i montaż końcowy w samochodzie znacznie się wahają.

Pytania? Zadzwoń do nas już teraz +48 555 888 777
lub wyślij e-mail na kontakt@samocholand.pl

Kontakt